Kdy může kupující odstoupit od kupní smlouvy?

Odstoupení od kupní smlouvy představuje zákonnou možnost, jak jednostranně ukončit smluvní vztah mezi prodávajícím a kupujícím. Existují základní možnosti, kdy kupující může odstoupit od kupní smlouvy přímo ze zákona.

1. Nákup na dálku (e-shop, zásilkový prodej)

Při nákupu přes internet nebo mimo provozovnu má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. Prodejce musí vrátit peníze kupujícímu do 14 dnů od odstoupení. Dle zákonné úpravy Kupující hradí náklady na vrácení zboží a zboží musí být vráceno nepoškozené a kompletní.

2. Vady zboží

Pokud má zboží vady při převzetí nebo se projeví v záruční době. Zákon rozlišuje tzv. podstatné vady a nepodstatné vady. U podstatného porušení smlouvy, pro tuto vadu nelze věc užívat, může kupující odstoupit ihned. U nepodstatného porušení až po neúspěšné reklamaci v případě, kdy prodejce odmítl odstranit vadu věci. Právo na odstoupení vzniká také při opakovaných vadách nebo větším počtu vad.

3. Další důvody pro odstoupení od kupní smlouvy

a) Prodlení prodávajícího s dodáním zboží.

b) Nedodržení dohodnutých podmínek kupní smlouvy.

c) Uvedení v omyl při uzavírání smlouvy.

d) Nemožnost plnění ze strany prodávajícího.

Kdy nelze od kupní smlouvy odstoupit

Kupující nemůže od kupní smlouvy odstoupit například u zboží upraveného na přání zákazníka, zboží podléhajícího rychlé zkáze, audio/video nahrávek s porušeným obalem, novin a časopisů, hygienického zboží, které bylo rozbaleno.

Při tomto typu smluv je vhodné nechat si smlouvu před jejím uzavřemím zkontrolovat právníkem.

Jak správně odstoupit od kupní smlouvy

Odstoupení musí být písemné a musí být doručeno prodávajícímu. Mělo by obsahovat identifikaci smlouvy a smluvních stran. Je vhodné uvést důvod odstoupení, není-li ze zákona možné odstoupit bez udání důvodu (např. u online prodejů).

Důsledky odstoupení

Smlouva se ruší od počátku a smluvní strany si musí vrátit vzájemně poskytnutá plnění tj. kupující vrací zboží a prodávající vrací peníze včetně nákladů na dodání.

Jak co nejlépe na úspěšnou reklamaci?

Vždy si pečlivě přečtěte obchodní podmínky a uschovejte si doklady o koupi. Při převzetí zboží si ho co nejdříve pečlivě zkontrolujte. V případě zjištění vad reklamujte co nejdříve. Pokud se rozhodnete odstoupit, odstoupení zasílejte prokazatelným způsobem.

Závěr

Právo na odstoupení od smlouvy je důležitým nástrojem ochrany spotřebitele. Je však třeba znát podmínky jeho uplatnění a dodržet stanovené lhůty a formální požadavky. V případě nejasností je vhodné konzultovat situaci a příslušné kroky s právníkem.

Řešíte odstoupení od smlouvy? Nevíte, jak nejlépe postupovat?

Sepíšeme pro Vás výzvu s odstoupením od smlouvy prodejci tak, aby měla všechny zákonné náležitosti.

Nemusíte složitě hledat vzory na internetu. AAA právník vám připraví dokument přímo na míru Vaší situace.